4 mai 2010

De ce matritele au costat 225 lei?

Deoarece de curand am avut mici divergente cu o clienta (mai mult intermediar decat client dar nu asta este important acum), a trebuit sa justific in scris (deoarece telefonic si nici din oferta de pret nu a inteles nimic) de ce matritele pentru mostrele comandate au costat 225 lei si nu mai putin de atat. Aveti mai jos mailul trimis ceva mai devreme din care sper eu ca a inteles cum sta treaba in serigrafie. Poate pare un pic mai dur si pe alocuri plin de "arogante", dar uneori este bine sa procedez asa cand vine vorba de recuperat niste costuri de productie.

Buna ziua!
Dupa cum stiti, orice firma, ca sa aibe profit si sa aibe continuitate, este obligata conform legilor universale sa lucreze pe bani si nu pe nasturi sau pe ochi frumosi, cu alte cuvinte nu poate face nimic gratis.

Initial ati dorit ca umbrele sa se inscriptioneze in policromie. Acest aspect presupune confectionarea a 4 matrite (Cyan, Magenta, Yellow, Black), la care se adauga matrita de Gri (fundalul) si de Verde (pentru unul din logo). Cum matritele nu se gasesc in Complexul Europa la magazine de tipul en-gros patronate de chinezi si cum dumneavoastra nu le-ati putut confectiona din motive lesne de inteles, ne-am vazut nevoiti ca in atatea randuri sa le producem noi.

Lasand la o parte faptul ca matritele (de fapt sitele, in termeni serigrafici) sunt refolosibile pana la de 50 de ori si ca una costa in jur de 1000 lei (bani pe care noi sunt nevoiti sa-i recuperam din lucrari), costurile de executie au fost dupa cum urmeaza:

1. Machetare sigla sau DTP.
Ne-ati adus un fisier "semivectorial" in care am avut sigla "...." (vectori) si sigla "...." bitmap (un jpg sau tiff importat in Corel). Ceea ce nu aveati de unde sa stiti si am facut noi, a fost vectorizarea siglei "...." deoarece aveam nevoie de spartura in matrita de Gri ca policromia sa nu fie inchisa la culoare. Ca in mai toate domeniile in care se imprima un produs in policromie, suportul trebuie sa fie ALB. Daca acesta nu este alb, atunci trebuie "cumva" facut alb. Pe scurt, nu se putea imprima policromie pe fondul Gri in interiorul acesteia fiind nevoie de o "spartura". Cum CorelDraw nu permite ca policromia sa "sparga" fonta plina, a trebuit sa vectorizam sigla "....".

2. Filmele serigrafice
Aceste "filme", nu sunt in genul celor cu Van Damme, Bruce Lee sau Jackie Chan, ci sunt un fel de radiografii, obtinute printr-un proces similar developarii in fotografie. Astfel, fisierul "la gata" este trimis din calculator catre un aparat special care se numeste Linotronic sau Image Setter, care aparat practic face niste developari. Acesta, pe langa faptul ca la ora actuala costa undeva pe la minim 10.000 euro si ca merge pe curent, mai functioneaza cu apa si cu substante specifice care nici pe acestea nu le gasim la orice colt de strada. Deoarece nu putem printa pe calc la imprimanta imaginile pentru fiecare culoare, am fost nevoiti sa apelam la un colaborator de-al nostru specializat strict in astfel de filme. Ca fapt divers, nu sunteti nici prima si nici ultima firma a carei lucrare se realizeaza astfel.

3. Transport
Drumul de la firma care produce filmele si retur, nu este deloc usor, simplu si nici scurt. Astfel ca suntem nevoiti sa pierdem aproximativ 1 ora si jumatate prin trafic, de unde rezulta multi nervi si benzina consumata. Pentru remediere, ne gandeam sa-l tragem de urechi pe domnul primar Oprescu, dar cel mai bine o faceti dumneavoastra.

4. Matritele / sitele serigrafice.
Dupa ce filmele au ajuns in firma, s-au confectionat sitele. Procedeul prin care se fabrica acestea, dupa cum cred ca v-ati imaginat deja, nu este la indemana oricui, ci necesita o pregatire in prealabil, multa experienta si vechime, pe scurt responsabil este un om bine instruit, dar si bine platit. Fara un astfel de angajat, productia s-ar opri la departamentul "confectionare site". Pe scurt, ca sa nu va ametesc prea tare, filmele se lipesc pe site astfel incat sa nu produca efectul de "moara", dupa care se introduc intr-un aparat numit de noi "lampa de expunere", unde o lumina de 5000 WATI isi face treaba cu brio, deci alti bani si aici dati pe curent.
Sa va mai spun de testele cu vopsea facute in prealabil si de timpul pierdut pana ca imaginea sa se imprime "corect" pe autocolant? Sa va mai spun de manopera de taiere a autocolantului? Stiu, poate pare simplu din exterior, insa atata vreme cat ati apelat la noi, inseamna ca ati avut deplina incredere in munca si in experienta noastra pe piata de 7 ani.

In sfarsit...
As fi putut sa va fac niste calcule si mai defalcate si sa va pun in dreptul fiecarui punct de mai sus o anumita suma, care la final sa-mi dea 225 lei, insa as fi sarit mult peste. Ca fapt divers, un calcul rapid facut de noi, ne-a dus undeva pe la 460 lei, dar am zis ca diferenta (paguba, de fapt) o vom suportam noi, deoarece (nu-i asa?), in afaceri castigi, dar trebuie sa mai si pierzi... si cand nu stii sa pierzi, se nasc astfel de neintelegeri, deoarece "conflict" este prea mult spus.
_____________________
Cu respect,
Catalin Scanteie

A vrut explicatii, i-am dat. Credeti ca a inteles ceva?

4 comentarii:

CoCo spunea...

WoW!!! Esti foarte tare!!! Sau nu...

River spunea...

iti zic eu ca nu a inteles nimic, fiind clienta. Daca era client, putea sa zica "da domne, ai dreptate asa e" dar o femeie nu poate sa zica asa ceva...tocmai pentru ca e femeie :D

Catalin Scanteie spunea...

Initial a vrut sa ii imprimam ceva dar nu era sigura daca accepta clientul final. I-am spus ca in cazul in care se vor alte sigle imprimate, matritele trebuie platite (deh, e munca noastra).

Daca lucrarea ramanea asa, acestea (matritele) nu s-ar mai fi platit ci se bagau in pretul final / bucata. Avand acceptul ei, ne-am apucat logic, de treaba.

Nu este vina noastra (si probabil nici a ei) ca s-a "sucit" clientul si a vrut alte sigle. Unde a gresit ea (cred eu) este ca nu a apucat sa spuna mai departe acest "amanunt". Degeaba i s-a explicat si paraexplicat ulterior telefonic si la fata locului, deoarece a vrut sa-i dam in scris, probabil sa povesteasca mai departe.

Si i-am dat in scris. Acum ca stie, credeti ca a inteles? Repet, a gresit din start ca nu a tinut cont de parerea clientului. S-a crezut sigura pe ea si pe ideea ei de imprimare. Din pacate nimic nu este gratis pe lumea asta si totul se plateste.

Anonim spunea...

deh si cum noi am fost colegi eu stiu si te inteleg foarte bine...si iti dau dreptate multa de tot..mai este si lume de genul asta ...bft si resptec ca inca mai esti in domeniul asta

Trimiteți un comentariu

Ca sa puteti posta, aveti nevoie de un cont Google (Blogger, Google Docs, Youtube, Picasa, Istoric Web, Gmail, etc).

 
Copyright 2009 FLAMINGO Advertising. Powered by Flamingo