1 mai 2010

Tuning la motor sau nu?

Acest mesaj are scopul de a informa asupra operatiunii de tuning al motorului si nu de a recomanda operarea unor modificari asupra masinii dumneavoastra.

Inca de la inceputurile istoriei automobilelor s-au incercat diverse modificari ale motoarelor. Chiar si modelul A a lui Henry Ford avea o tija pe coloana de directie cu ajutorul careia soferul putea controla aprinderea. Scopul era sa imbunatateasca performantele motorului prin ajustarea momentului admisiei si obtinerea celui mai bun amestec aer-combustibil.

A trecut mult timp pana cand tehnologia a permis o imbunatatire substantiala. Sistemele electronice de injectie, injectia directa si sistemul de aprindere electronica au dus la obtinerea de puteri mari de catre motoarele "mici", ceea ce visau inginerii cu ceva ani in urma. Astazi, toate setarile motoarelor sunt controlate si reglate de ECU (Electronic Control Unit). Soft-ul din ECU controleaza aceste setari pentru a obtine cele mai bune performante. Totusi, producatorii trebuie sa faca unele compromisuri. Motivele sunt:

diferentele de calitate intre combustibilii din diverse tari
emisiile poluante generate de combustibilul de proasta calitate
depasirea intervalelor de service
stilurile diferite de condus ale soferilor
factorii de vreme (caldura si temperatura scazuta extreme)
valorile emisiilor poluante acceptate in fiecare tara
motive financiare, cum ar fi taxele anuale si de asigurari. In anumite tari, precum Franta, taxele anuale si de asigurari depind de puterea motorului.

Este posibil sa crestem puterea unui motor fara interventii mecanice si fara a afecta fiabilitatea acestuia? Iata care sunt cele mai importante elemente implicate in aceasta operatiune:

Unitatea de Control Electronic Fiecare masina are un ECU (Electronic Control Unit) care gestioneaza, printre altele, managementul de functionare a motorului. Parametri cum ar fi presiunea in turbina, debitul de aer necesar arderii sau cantitatea de carburant injectata sunt controlati pentru ca motorul sa functioneze corect si sa furnizeze puterea specificata de producator. Firmele specializate in operatiunea de chiptuning pot modifica fin acesti parametri pentru ca motorul sa produca mai multa putere.

Fiabilitatea motorului O firma de tuning cu experienta va recomanda, in general, o crestere de putere moderata, care nu va depasi specificatiile date de producatorii componentelor importante ale masinii. Daca reviziile sunt efectuate conform indicatiilor producatorului si respectand intervalul de timp indicat de acesta, iar stilul de conducere este corect si normal, fiabilitatea masinii nu va fi afectata.

Consumul de combustibil La un stil de conducere similar cu cel anterior modificarii nu ar trebui sa se inregistreze diferente de consum. Pentru anumite motoare consumul poate chiar sa scada, in special la mersul extraurban, dar nu intr-un procent semnificativ.

Tipul motorului Indiferent daca sunt alimentate cu benzina sau cu motorina, motoarele echipate cu turbina sunt avantajate in mod clar, datorita faptului ca pot avea un castig de putere de circa 20 - 30% si o crestere considerabila pentru valoarea de cuplu. Pentru motoarele normal aspirate cresterea este de 6 - 10%.

Cifra octanica a combustibilului folosit In cazul motoarelor alimentate cu motorina, se poate folosi acelasi combustibil ca si inainte de modificare. In schimb, pentru motoarele alimentate cu benzina este obligatorie folosirea unei benzine cu cifra octanica superioara celei recomandate de producator. Cea mai frecventa este trecerea de la cifra octanica 95 la 98.

Chiptuning si remapare Operatiunea de chiptuning implica interventia directa asupra calculatorului masinii si necesita inlocuirea fizica a chip-urilor care contin informatia originala despre managementul motorului cu altele care contin informatia optimizata. In general, masinile mai vechi de anul 2000 necesita aceasta interventie. Pentru modelele mai noi, producatorii sistemelor electronice ale masinilor au implementat posibilitatea de a suprascrie informatia originala cu cea optimizata, prin intermediul mufei de diagnoza a masinii (OBD - On Board Diagnostic). Aceasta operatiune este mai rapida si mai usor de executat. Rezultatul final este identic atat pentru remapare cat si pentru chiptuning. In limbajul autohton, s-a implementat termenul de chiptuning pentru ambele operatiuni si, chiar daca rezultatul este acelasi, diferentele sunt evidente in modul de executare a operatiunii, iar riscurile la operatiunea de remapare sunt minime.

Durata operatiunii Daca este vorba despre remapare, operatiunea poate dura 1-2 ore. Daca se intervine fizic asupra calculatorului masinii (ECU), durata executiei poate ajunge la cateva ore. Reversibiltatea operatiunii Operatiunea de chiptuning sau remapare este complet reversibila, insa este recomandat ca aceasta sa fie facuta doar de firma care a facut initial modificarile.

Garantia In general, producatorii auto interzic aceste modificari atat timp cat masina este in garantie. Eventuala garantie acordata de firma care realizeaza operatiunea de tuning nu va putea fi aplicata in reteaua de unitati service autorizate ale producatorului auto.

Tuning individual O investitie in aparatura profesionista, pentru a face aceste modificari, poate ajunge la zeci de mii de euro. In plus, este extrem de importanta experienta firmei pentru care optati. Anumite firme din Romania colaboreaza cu firme internationale de renume in domeniu, ce au o experienta considerabila. Acest lucru garanteaza executarea unei lucrari de calitate.

Operatiunea de chiptuning/remapare asupra unei masini este o lucrare ce necesita un grad ridicat de profesionalism si cunostinte in domeniu, dar si o aparatura ce poate asigura un nivel inalt de siguranta in executare. De aceea, recomandarea este sa alegeti o firma cu experienta in domeniu. De multe ori, preturile mici ascund o pregatire de slaba calitate in domeniu si o aparatura carre poate afecta iremediabil sistemul de management al motorului masinii, iar costul acestuia este considerabil. Operatiunea de remapare nu trebuie privita ca o operatiune destinata exclusiv masinilor sport, aceasta ducand la obtinerea unui plus de putere in limitele motorului, fara riscuri, daca operatiunea este efectuata de firme specializate.

3 comentarii:

Anonim spunea...

INTERESANT. E BINE DE STIUT.

Anonim spunea...

mai bine si-ar cumpara masini puternice si gata

marian-j spunea...

Pentru al de mai sus.
Sa inteleg ca matale ai un dragster sub tur si ti se rupe de aspiratiile noastre marunte,asa-i?
Cătă,lichideaza-ti conturile,vinde-ti dreaq terenu' si firma,si masinile si casa,amanetaza-ti chitara si lectopu,scoate-ti familia la mezat si ia-ti mai nene un AMG(sau un M)ca te arata lumea cu deshtu'!

Trimiteți un comentariu

Ca sa puteti posta, aveti nevoie de un cont Google (Blogger, Google Docs, Youtube, Picasa, Istoric Web, Gmail, etc).

 
Copyright 2009 FLAMINGO Advertising. Powered by Flamingo